SciBlogs

Posts Tagged Climate cranks

Leyland and Carter: the rebuttal that isn’t and the hypocrisy that is Gareth Renowden Mar 25

Join the conversation at Hot Topic

CarterFlatEarth.jpgSciblogs editor Peter Griffin recently gave climate denial activists Bryan Leyland and Bob Carter a “right of reply” to my post pointing out the errors and inconsistencies in a Dominion Post op-ed penned by the pair. Griffin took this action because of vociferous complaints from Leyland, who took offence at my discussion of his expertise (non-existent) and history of campaigning against action on climate. The result is billed as a “rebuttal”, but it isn’t, as I shall demonstrate.

The Sciblogs “rebuttal” is a mishmash of a so-called “fully referenced” version (pdf) of the op-ed that Leyland says was supplied to the Dominion Post, but he and Carter also prepared a very long-winded “response” (pdf) to the debunking of their piece by David Wratt, Andy Reisinger and Jim Renwick in the DP. The latter is a real eye-opener…

Life is too short to do another point-by-point demolition1, so I’ll select a few key issues that demonstrate that although they claim to be discussing science in a scientific manner, what they are actually doing is having the equivalent of an argument in a pub — prepared to say anything if they think it will help them “win”.

 

It’s instructive to look at the references Leyland and Carter supplied to support their original op-ed, and use in their Sciblogs article. They include a blog post by Roy Spencer and others at µWatts and The Hockey Schtick, graphs that either don’t prove what they claim, or are scaled to make it difficult to see what’s happening, reports at right-wing web sites (Breitbart, International Business Times), and Congressional evidence given by climate denial activists. Precious little real science on display, in other words.

Worse, where they do cite real science they get the reference wrong. To support their claim that climate models have failed to project the slowdown in surface temperature trends, their Sciblogs piece cites “IPCC AR5 Chapter 9, Box 9.3.2″ supporting this sentence:

The IPCC’s 5AR states that 111 out of 114 their climate model runs failed to reproduce the actual temperature record.

No mention of which Working Group report they’re citing, but the phrase “111 out of 114″ appears in Chapter 9 (pdf) of WG1. Unfortunately, it is not in Box 9.3.2 in Chapter 9. There is no Box 9.3.2. There is a Box 9.2, and it does contain a sentence they paraphrase incorrectly:

However, an analysis of the full suite of CMIP5 historical simulations (augmented for the period 2006–2012 by RCP4.5 simulations, Section 9.3.2) reveals that 111 out of 114 realizations show a GMST trend over 1998–2012 that is higher than the entire HadCRUT4 trend ensemble (Box 9.2 Figure 1a; CMIP5 ensemble mean trend is 0.21oC per decade).

A carefully nuanced statement in a long discussion of what the IPCC refers to as “the hiatus” — and certainly not a statement about “failing to reproduce the temperature record”. Worse, if you bother to read the whole thing, you find that Leyland and Carter have been cherry-picking stuff that suits their argument, while ignoring the points that don’t. Also from Box 9.2:

There is hence very high confidence that the CMIP5 models show long-term GMST trends consistent with observations, despite the disagreement over the most recent 15-year period.

Enough of that. Time to dig a little deeper. Leyland and Carter’s “Discussion of remarks made by Wratt, Reisinger & Renwick (WRR) in the Dominion-Post on global warming” (pdf) is worth perusing, because it is a perfect illustration of their approach to the evidence. Recall for a moment that a central claim of their DP op-ed was that “the world has not experienced any significant warming over the last 18 years”. Now read this paragraph from their “discussion”:

Though the statement [that the earth is warmer than 100 years ago] is true, 100 years is too short a period of time to assess true climatic change, consisting as it does of just three climate data points.

Leyland and Carter insist that 18 years is enough to know that warming has stopped, but 100 years isn’t long enough to prove there has been real warming. The sheer intellectual hypocrisy evident here is breathtaking — and very revealing.

This isn’t a scientific debate. This isn’t how people with real expertise in climate science approach the subject. This is posturing trying to pose as academic debate. Serious scientists wouldn’t touch that style of argument with a barge pole.

Leyland and Carter are acting like defence lawyers desperate to convince a jury that their client — man-made emissions of carbon dioxide — is not guilty. They want to create an illusion of doubt to delay action, and their audience is not the climate scientists of the world, it’s the readers of the Dominion Post. Doubt is Leyland and Carter’s product, a technique honed and refined by tobacco defenders decades ago.

One final point. In my original post, I pointed out that Leyland & Carter’s stated confidence that “man-made carbon dioxide does not cause dangerous global warming and that the predictions of computer models of the climate are worthless” was not supported by 97% of climate scientists — the people with real expertise in the field.

Their response both misquotes me and attempts to hide the pea under the thimble:

“In contradiction, Mr. Renowden asserts that “the vast majority – 97% or thereabouts…would beg to differ with our statement”. This is irrelevant. Science is not concerned with consensus. It is about evidence and hypothesis testing.

What that 97% represents is the balance of evidence. The overwhelming majority of people working in the field, however you choose to measure it, think we have a big problem with atmospheric carbon. Those that don’t are a tiny minority — a crank fringe supported by fossil fuel interests — making their arguments in opinion columns instead of the peer-reviewed literature. The rest of us live in the real world. We’ll ignore their attempts to blow smoke in the face of public opinion, and get on with trying to find a solution.

  1. Leyland & Carter may be retired, with nothing better to do than promote their viewpoints, but I have grapes and truffles to nurture through to harvest, and a book to write

[This post was edited 12.31pm on 27/03/15 - Ed]

DomPost denier debacle: science has the last word Gareth Renowden Mar 10

Join the conversation at Hot Topic

The Dominion Post, which blotted its editorial copybook last week by publishing a factually incorrect and highly misleading opinion piece by climate denialists, has today published a heavyweight reply by three of NZ’s top climate scientists — David Wratt, Andy Reisinger and Jim Renwick1. Headed “Human role in climate change is clear”, the article is clear about climate reality:

Human influence on the climate system is clear and growing, and impacts are evident on all continents. If left unchecked, climate change will increase the likelihood of severe, pervasive and irreversible impacts for people and ecosystems.

We do have options to reduce risks by reducing greenhouse gas emissions and adapting to some climate change, but time is running short if we want to limit changes to manageable levels. Ignoring or misconstruing the overwhelming evidence is not a responsible risk management strategy.

It’s not clear whether the DomPost plans any further response to the rubbish they printed from Bryan Leyland and Bob Carter, but the editorial team at the newspaper would do well to reflect on the approach to the subject adopted by Guardian editor Alan Rusbridger, introducing an important new series of features in that paper:

For the purposes of our coming coverage, we will assume that the scientific consensus about man-made climate change and its likely effects is overwhelming. We will leave the skeptics and deniers to waste their time challenging the science. The mainstream argument has moved on to the politics and economics.

Precisely. Rusbridger — who is retiring after 20 years as editor — wants his newspaper to do justice…

…to this huge, overshadowing, overwhelming issue of how climate change will probably, within the lifetime of our children, cause untold havoc and stress to our species.
So, in the time left to me as editor, I thought I would try to harness the Guardian’s best resources to describe what is happening and what — if we do nothing — is almost certain to occur, a future that one distinguished scientist has termed as “incompatible with any reasonable characterisation of an organised, equitable and civilised global community”.

That’s what a real newspaper does: takes on the big issues. If the Dominion Post wants to be more than a Noddy book newspaper publishing rubbish from the intellectual heirs to Big Ears, it’s high time it took a sensible approach to the climate debate, and followed Rusbridger’s lead.

Meanwhile, Bryan Leyland has posted what his web site describes as a “referenced version” of the text of the article that appeared last week. It’s available here (pdf), and is chiefly remarkable for the quality of what passes as references in crank circles. There are links to blog posts at µWatts and other climate crank sites, conspiracy-riddled pieces from extreme-right “news” services, and barely legible graphs. Where he does link to real science (on sea level rise), the underlying data doesn’t support the contentions in the article. Par for the climate crank Carterist “science” course, in other words.

  1. David Wratt is an Emeritus Climate Scientist at NIWA, an Adjunct Professor in the NZ Climate Change Research Institute at Victoria University, and a Vice Chair of Working Group 1 of the IPCC. Andy Reisinger is Deputy Director (International) of the New Zealand Agricultural Greenhouse Gas Research Centre and served as coordinating lead author in the most recent IPCC report. James Renwick is a Professor of Physical Geography at Victoria University of Wellington and served as a Lead Author on the last two IPCC Reports.

25 ways the DomPost failed its readers by publishing Leyland and Carter’s climate crap Gareth Renowden Mar 06

Join the conversation at Hot Topic

The Dominion Post, the newspaper of record for New Zealand’s capital city, today gave great prominence to an opinion piece by high profile climate denialists Bob Carter and Bryan Leyland titled Hypothetical global warming: scepticism needed1. It’s a “Gish Gallop” of untruths, half-truths and misrepresentations — a piece so riddled with deliberate errors and gross misrepresentations that it beggars belief that any quality newspaper would give it space.

I will deal with the factual errors in a moment, but the DomPost‘s lack of editorial judgement extends well beyond any failure to fact check the article. Carter and Leyland’s expertise on the issue is misrepresented. The newspaper’s readers are not given a true picture of their “standing”. They are in fact paid/sponsored propagandists, way out on the crank fringes. Here’s how Carter is credited.

Professor Bob Carter is an honorary fellow of the Royal Society of NZ. His expertise is in geology and paleoclimatology — deducing past climates from geological records. He has written several books on climate change.

All of that is true2, but it is far from a full picture. In fact, Carter has been a propagandist against action on climate change since the 1990s, with a history of paid work with and for far-right wing organisations in Australia and the USA – including being paid by the notorious Heartland Institute in the US to produce shoddy pseudo-academic publications. In the right wing Australian journal Quadrant, where links to right wing organisations obviously play well, Carter’s credit runs like this:

Bob Carter is an Emeritus Fellow of the Institute of Public Affairs (IPA) and Chief Science Advisor to the International Climate Science Coalition (ICSC).

The IPA campaigns against climate action, and Carter recently starred in its Climate: Change the facts tour around Australia promoting a new propaganda pamphlet. As an adviser to the ICSC — a group attempting to promote climate denial around the world, he works to:

“…directly educate the public about what science, engineering and economics are really concluding about climate change and the downside of misguided plans (e.g., wind turbines, “carbon sequestration”, etc.) to “solve the crisis”. This includes newspaper articles, letters to the editor, radio and TV interviews, public presentations, regular postings on our, and others’, Web sites and use of all forms of popular social media.”

In other words, Carter and Leyland managed to con the DomPost into playing along with their propaganda campaign.

The DomPost credits Leyland thus:

Bryan Leyland is an engineer specialising in renewable energy. He is an accredited reviewer for the IPCC and has contributed several articles on renewable energy technologies to overseas publications.

In fact, Leyland has a long track record of activism against action to reduce carbon emissions. He was a founder member of the NZ Climate Science Coalition and a trustee of the NZ Climate Science Education Trust — formed to bring a court action against NIWA’s handling of the national temperature record. When the case was lost, the trust was folded so that Leyland and his fellow trustees could avoid paying $90,000 of court-ordered costs.

Leyland is notorious in NZ media circles for his attempts to push climate denial. It beggars belief that the DomPost did not know about his track record, and went ahead with publishing an article under his name without prominently noting his role as an activist.

As propagandists, the product that Leyland and Carter are pushing is doubt — a tactic first used by the tobacco industry, but since refined by fossil fuel interests keen to avoid emissions cuts. Leyland and Carter “win” every time a mainstream media outlet gives their views credence by giving them prominence. Newspapers do not regularly provide platforms for cranks, but that is exactly what Leyland and Carter are, as we shall see in a moment.

24 ways to be wrong about climate

Let’s be clear about this. The errors and misdirections outlined below are not mistakes. They are not reasonable constructions that an independent commentator might make when looking at the totality of the evidence. They are arguments deliberately selected to present a distorted picture of reality.

The article gets off to a bad start with this opening sentence.

1: We are constantly told that man-made carbon dioxide has caused global warming that will bring doom and disaster in a few years.

Wrong. Man-made CO2 has certainly caused global warming (IPCC, 2014), but very few people — and certainly no scientists predict doom and disaster in the near future. All bets are off for the latter half of this century, however.

2: These predictions are largely based on the output of computer models, rather than observations of what is happening in the real world.

Wrong. Paleoclimate — supposedly one of Carter’s specialities — tells us a great deal about what may happen as CO2 rises. The models are useful for giving us an idea of what might happen in the future and what we can do to affect the outcome.

3: – the world has not experienced any significant warming over the last 18 years -

Wrong. There has been some slowdown in the upwards trend of surface temperatures — the so-called “hiatus”, but no reduction in the amount of heat accumulating in the system — mainly in the oceans.

4: – more accurate satellite records -

Wrong. Satellites estimate temperature of layers of the atmosphere by using the same radiation transfer calculations as the climate models so derided by Leyland and Carter. The satellite record is interesting and useful, but cannot stand in or substitute for real temperature measurements taken at the earth’s surface.

5: – models “failed to predict this lack of warming”.

Wrong. There has been no lack of warming. Model runs are not forecasts, but when the model runs are examined, those that most closely match what’s happened over the last 15 years (such as the state of the El Niño Southern Oscillation) track recent temperatures well3.

6: We can now be confident that man-made carbon dioxide does not cause dangerous global warming and that the predictions of computer models of the climate are worthless.

Wrong. Carter and Leyland may assert their personal confidence, but that is not shared by the vast majority — 97% or thereabouts, however it is measured — of the scientists with genuine expertise in this field. To act on their say-so would be like backing a three-legged horse in the Melbourne Cup.

7: Global sea ice area is well above the 1979-2013 average.

Wrong. Over the last 35 years global sea ice area has declined by 35,000 square kilometres per year, or about -1.5% per decade. (Source)

8: In the Arctic it is close to average…

Wrong. This week’s Arctic Sea Ice News & Analysis from the NSIDC in the US reports that last month had the third lowest February ice extent in the satellite record, and suggests that there is a possibility that this year could set a new record for lowest sea ice maximum extent.

9: In the Antarctic it is at the highest level since 1979…

Wrong. The February extent of 3.58m km2 according to the NSIDC was the fourth highest summer minimum extent on record, trailing behind 2008 (3.75m km2), 2013, and 2003.

10: Once again, there is a large disparity between the computer based predictions of ever increasing loss of sea ice and reality.

Correct, but misleading. Models have consistently underestimated sea ice decline in the Arctic.

11: …rate of sea level rise has slowed…

Wrong. According to the IPCC, the rate of sea level rise has accelerated in recent decades, and is expected to increase further as warming melts land-based ice.

12: Polar bears

Still listed as endangered, and continued loss of sea ice — their preferred hunting grounds — will increase pressure on bear numbers. See this excellent recent overview for a realistic assessment of the state of the bears.

13: Coral atolls are not disappearing beneath rising oceans.

Misdirection. Coral atolls have not yet disappeared, but conditions for human habitation on a number islands — including Tuvalu — are becoming difficult, and will become impossible later in this century if sea level rise continues as expected by the experts.

14: About 15,000 years ago sea levels were rising at 3m a century and coral atolls and the Great Barrier Reef survived.

True. But there were no human populations on Pacific Islands at the time. 3m per century rise over the next century would be catastrophic for cities and populations all round the world. The “survival” of reefs would be the least of our worries.

15: Glaciers are retreating some areas and advancing in others.

Trivially true but hugely misleading, because the number of retreating glaciers far outweighs the few advancing. The World Glacier Monitoring Service estimates non-polar land ice (glaciers and ice caps) are losing mass at an increasing rate.

16: 5,000 years ago the European Alps had less ice than now and the Canadian tree line lay further north.

Misleading. That was during the Holocene optimum, when northern hemisphere regions were receiving more summer warmth than now due to Milankovitch cycles in the earth’s orbit. It tells us nothing about what will happen when the planet “catches up” with the heating effect of current atmospheric CO2 levels.

17: Historical records show that the world was warmer during the Middle Ages Warm Period.

Wrong. This is a canard, one much beloved of climate cranks, but not supported by current science. Some parts of the world may have been as warm as today, but it was not a global phenomenon.

18: Ocean acidification … the ocean is alkaline and is at no more risk of becoming acidic …

Puerile misdirection. “Acidification” is the process of becoming more acidic, and that is what is measured to be happening as CO2 dissolves into the world’s oceans. CO2 + H2O = carbonic acid. The effect on oceanic ecosystems will be huge.

19: Increased levels of carbon dioxide have boosted plant growth worldwide … modern greenhouses burn natural gas to double the CO2 concentration and hence increase production by 40%.

True, up to a point, but also a huge misdirection. Increasing CO2 will benefit some plants, some of the time, but not all. Any benefits will be offset by increasing droughts, floods and heatwaves and rapid polewards migration and distortion of ecosystems.

20: … an IPCC study shows that the frequency of droughts has hardly changed and cyclones have declined …

Misdirection. Studies show increases in rainfall extremes, heatwaves and other weather extremes, and these will increase (as will droughts) as the climate system warms.

21: The British Meteorological Office has predicted that the current lack of warming will continue until 2018 at least.

But they’re using climate models, and those can’t be trusted! The hypocrisy burns.

22: Scientists who study natural climate cycles and the effect of the sun and sunspot cycles on the climate believe that the world has — or soon will — enter a cooling cycle.

This really is crank fringe nonsense. About as credible as backing that three legged horse for a Melbourne Cup/Aintree Grand National double.

23: Most mainstream climate scientists agree that 2 degrees C extra of warming would not be harmful

Nonsense. “Most mainstream climate scientists” understand that 2 degrees of warming will cause a great deal of damage to the climate system. 2ºC is a political target, not a scientific one.

24: The obvious conclusion is that the science is not settled.

The obvious conclusion is that Carter and Leyland are desperately trying to sell “doubt at any price”. The real climate debate is not a scientific debate, or a debate about the science, it’s about how we deal with an issue which is going to shape the lives of everyone over the next few hundred years. Carter and Leyland are selling all our futures to satisfy their inflated egos — and to please the people who sponsor, support and pay for their activities.

Nothing that I write here or that is written in the Dominion Post is likely to change the views of Carter and Leyland, because they are not wedded to science and a rational assessment of climate risk. Their loyalty is to a cause, and they will be counting their DomPost article as a major triumph. The newspaper, however, faces a very big problem. Their 25th mistake.

Giving climate cranks prominence in the paper, and to allow them to misrepresent the facts in such a cavalier manner, is a gross disservice to the DomPost‘s readers, and a huge blow to the newspaper’s reputation. If the paper is really incapable of spotting nonsense when its offered to them, then what confidence can its readers have in its judgement on other matters? What can we expect next? The paper advocating in its leader column that a homeopath should be appointed minister of health?

Readers and other interested parties may wish to consider making a complaint to the editor, and if a satisfactory response is not received, pursue the matter further with the Press Council. As a bare minimum, I believe the Dominion Post should, as a matter of urgency:

  • Apologise to its readers for publishing an opinion piece so riddled with deliberate errors and misdirection.
  • Provide readers with a more accurate understanding of the activist backgrounds of Leyland and Carter.
  • Publish and give greater prominence to a rejoinder from senior scientists with genuine expertise in climate science.
  • Introduce guidelines that provide that opinion or comment pieces that make controversial or counterfactual claims are provided by authors with significant expertise in the area under discussion, or should be subject to fact-checking by people with the necessary expertise.

The Press Council’s own guidelines state that:

Material facts on which an opinion is based should be accurate.

…and that for comment and opinion pieces “requirements for a foundation of fact pertain”.

Leyland and Carter’s propaganda piece clearly falls foul of those guidelines. It is now up to the Dominion Post to address the issue and respond appropriately. It may help them if they consider the 2012 judgement by the Australian Communication and Media Authority against talkback host Alan Jones ands station 2GB, requiring them to take fact checking seriously, or the decision by the LA Times not to publish letters asserting climate change is not real:

Saying “there’s no sign humans have caused climate change” is not stating an opinion, it’s asserting a factual inaccuracy.

And factual inaccuracies should have no place in a newspaper that aspires to be a newspaper of record.

  1. On page A7 – opposite the leader. Not currently available on the web, but a scan has been posted on Twitter — see this comment below.
  2. Except perhaps for the professorship. Carter has no current academic affiliation that I know of, so I wonder why the DomPost is granting him that status? Surely he wouldn’t have misrepresented himself to the paper?
  3. See, for example, Huber and Knutti, Natural variability, radiative forcing and climate response in the recent hiatus reconciled, Nature Geoscience 7, 651–656 (2014) doi:10.1038/ngeo2228

The wrinkled retainer returns with a Peer-reviewed Peer Gareth Renowden Jan 22

Join the conversation at Hot Topic

There is much ado at Tannochbrae Manor, because the Laird has once again disproved global warming. One equation is all it takes! And an article in a new Chinese science journal with some friends, and lo!

Take away that inappropriate and misapplied equation, remove the unjustifiable tripling and the climate “crisis” vanishes.

You couldn’t make it up1. Although the Laird is a past master of self-parody, his triumphant article at WND is really something else. But enough: there is much ado at Tannochbrae Manor, because Scrotum has returned!

It’s been nearly two years since the last of my Monckton tales, and fully six since Old Scrotum first trod the boards at Hot Topic, so it’s a great pleasure to see someone else picking up the characters and beating around the bush with a pheasant in the hand and a peasant in the pocket. Izen has summoned the wrinkled retainer from retirement in order to help him express his astonishment at the chutzpah of the good Lord in writing and promoting his latest opus, which is being widely greeted with yawns — and some preliminary debunking. There will be more.

There may even be more from Scrotum. I hear rumours that the Laird’s attempts at spoken Mandarin are not going down well…

  1. No, wait a minute. You can. He has. And I might be persuaded…

Hot Air on TV tonight Gareth Renowden Dec 30

Join the conversation at Hot Topic

Alister Barry’s Hot Air, a superb documentary on the slow and sorry evolution of climate policy and politics in New Zealand is getting its first TV airing tonight on Maori TV at 8-30pm. Alister wrote about his film at Hot Topic back in July, and according to the Listener, it makes for “compelling and absolutely terrifying” viewing. If you miss tonight’s showing, Hot Air will be available to stream from the Maori TV web site. Recommended.

[Update 31/12: Hot Air streaming here.]

Is earth’s temperature about to soar? (No pause, no hiatus, only warming) Gareth Renowden Dec 10

Join the conversation at Hot Topic

This is a guest post by the statistician who blogs as Tamino, cross-posted from his Open Mind blog with his permission. It’s important reading…

A recent blog post on RealClimate by Stefan Rahmstorf shows that when it comes to recent claims of a “pause” or “hiatus,” or even a slowdown in global surface temperature, there just isn’t any reliable evidence to back up those claims.

TempCP3

Yet for years one of the favourite claims of those who deny the danger of global warming has been “No global warming since [insert start time here] !!!” They base the statement on the observed data of earth’s surface temperature or its atmospheric temperature. Then they claim that such a “pause” or “hiatus” in temperature increase disproves, in one fell swoop, everything about man-made climate change.

They seem a bit worried lately because it is very likely that the data from NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) will record this year as the hottest on record; we won’t know, of course, until 2014 is complete. A single year, even if the hottest on record, has only a little to do with the validity of such claims, but a lot to do with how hard it is to sell the idea. Perhaps they dread the prospect that if the most recent year is the hottest on record — in any data set — it will put a damper on their claims of a “pause” in global warming. If they can’t claim that any more, it deprives them of one of their most persuasive talking points (whether true or not). Still the claims persist; they’ve even begun preparing to ward off genuine skepticism spurred by the hottest year on record.

I seem to be one of very few who has said all along, repeatedly and consistently, that I’m not convinced there has been what is sometimes called a “pause” or “hiatus,” or even a slowdown in the warming trend of global temperature — let alone in global warming.

And it’s the trend that’s the real issue, not the fluctuations which happen all the time. After all, if you noticed one chilly spring day that all that week it had been colder than the previous week, you wouldn’t announce “No more summer on the way! No more seasons since [insert start time here]!!!” You’d know that in spite of such short-term fluctuations, the trend (the march of the seasons) will continue unabated. You wouldn’t even consider believing it had stopped without some strong evidence. You certainly wouldn’t believe it based on weak evidence, and if the evidence is far too weak …

Why am I not convinced? Because the evidence for claims of a “pause” or “hiatus” or even slowdown is weak. Far too weak.

Let me show you just how weak their case is.

Rahmstorf’s post is based on a mathematical technique known as “change point analysis” (with the kind assistance of Niamh Cahill, School of Mathematical Sciences, University College Dublin) applied to data from GISS (NASA’s Goddard Institute for Space Studies). The result is that the most recent change point (the most recent change in the trend) which is supported by the data happened back in 1970, nearly 45 years ago. As for a change in the trend more recently than that (which is the basis of claims about a “pause”), there’s just no evidence that passes muster.

Of course, the data from GISS isn’t the only well-known data for global surface temperature; there’s also the aforementioned NOAA data, the HadCRUT4 data (from the Hadley Centre/Climate Research Unit in the U.K.), the data from Cowtan & Way (an improved — in my opinion — version of the HadCRUT4 data), the CRUTEM4 data which cover only earth’s land areas (also from the the Hadley Centre/Climate Research Unit), and the land-only Berkeley data (from the Berkeley Earth Surface Temperature project). There’s also data covering, not earth’s surface but its lower atmosphere (often called “TLT” for “temperature lower-troposphere), one from UAH (University of Alabama at Huntsville), another from RSS (Remote Sensing Systems).

With so many data sets to choose from, sometimes those who deny the danger of global warming but don’t like the result they get from one data set will just use another instead, whichever gives the result they want. Then again, some of them might accuse Rahmstorf, in his blog post, of choosing the NASA GISS data because it was most favourable to his case; I don’t believe that’s true, not at all. We can forestall such criticism by determining the result one gets from different choices and compare them. In fact, it’s worth doing for its own sake.

Let me state the issue I intend to address: whether or not there has even been any verifiable change in the rate of temperature increase — and remember, we’re not talking about the up-and-down fluctuations which happen all the time, and are due to natural factors (they’re also well worth studying), we’re talking about the trend. If there’s no recent change in the trend, then there certainly isn’t a “pause” or “hiatus” in global warming. I’ll also apply a different technique than used in Rahmstorf’s post.


First a few notes. Those not interested in technical details, just skip this and the next paragraphs. For those interested, I’ll mention that to estimate the uncertainty of trend analysis we need to take into account that the noise (the fluctuations) isn’t the simple kind referred to as white noise, rather it shows strong autocorrelation. I’ll also take into account that the noise doesn’t even follow the simplest form of autocorrelation usually applied, what’s called “AR(1)” noise, but it can be well approximated by a somewhat more complex form referred to as “ARMA(1,1)” noise using the method of Foster & Rahmstorf. This will enable me to get realistic estimates of statistical uncertainty levels.

I’ll also address the proper way to frame the question in the context of statistical hypothesis testing. The question is: has the warming rate changed since about 1970 when it took on its rapid value? Hence the proper null hypothesis is: the warming rate (the trend, not the fluctuations) is the same after our choice of start year as it was before (basically, since 1970). Only if we can contradict that null hypothesis can we say there’s valid evidence of a slowdown.


Spoiler alert: there’s no chance whatever of finding a “slowdown” that starts before 1990 or after 2008. Therefore for all possible “start of trend change” years from 1990 through 2008, I computed the best-fit statistical model that includes a change in trend starting at that time. I then tested whether or not the trend change in that model was “statistically significant.” To do so, we compute what’s called a p-value. To be called “significant” the p-value has to be quite small — less than 0.05 (i.e. less than 5%); if so, such a result is confirmed with what’s called “95% confidence” (which is 100% minus our p-value of 5%). Requiring 95% confidence is the de facto standard in statistics, not the universal choice but the most common and certainly a level which no statistian would find fault with. This approach is really very standard fare in statistical hypothesis testing.

So here’s the test: see whether or not we can find any start year from 1990 through 2008 for which the p-value is less than 0.05 (to meet the statistical standard of evidence). If we can’t find any such start year, then we conclude that the evidence for a trend change just isn’t there. It doesn’t prove that there hasn’t been any change, but it does lay bare the falsehood of proclamations that there definitely has been.

I’ll also avoid criticisms of using some data set chosen because of the result it gives, by applying the test to every one of the aforementioned data sets, four for global surface temperature, two for land-only surface temperature, and two for atmospheric temperature.

I can graph the results with dots connected by lines showing the p-values for each choice of start year, with the results from different data sets shown in different colours. The p-values are plotted from highest (no significance at all) at the bottom to lowest (statistically significant) at the top, with a dashed line near the top showing the 5% level; at least one of the dots for at least one of the data sets has to rise above the dashed line (dip below 5%) to meet the “Statistical Significance for Trend Change” region in order to claim any valid evidence of that (think of it as “You must be this tall to go on this ride”). Have a look:

Pvals

In no case does the p-value for any choice of start year, for any choice of data set, reach the “statistically significant” range. Therefore, for no choice of start year, for no choice of data set, can you make a valid claim to have demonstrated a slowdown in warming. As a matter of fact, in no case does the p-value for any choice of start year, for any choice of data set, get as low as the 10% level. To put it another way, there’s just no valid evidence of a “slowdown” which will stand up to statistical rigor.

Bottom line: not only is there a lack of valid evidence of a slowdown, it’s not even close.

But wait … there’s more! Imagine you roll a pair of dice and get a 12 in some game where that’s the only losing roll. You might suspect that the dice are loaded, because if the dice were fair then the chance of rolling a 12 is only 1 out of 36, or 2.8% (hence the “p-value” is 2.8%). You can’t prove the dice are loaded, but at least you’ve got some evidence.

Now suppose you roll the dice 20 times, and at least once you got a 12. Do you now have evidence the dice are loaded? Of course not. You see, you didn’t just roll once so that the p-value is 2.8%, instead you gave yourself 20 chances to get a 12, and the chance of rolling a 12 if you get to try 20 times is much much higher than the chance of rolling a 12 if you only get to try once. In fact the chance is 43%, so the p-value for all the rolls combined is 43%. That’s way way way higher than 5%. Not only do you have no valid evidence based on that, it’s not even close.

In the above tests, we didn’t just test whether there was valid evidence of a trend change for a single start year. We did it for every possible start year from 1990 through 2008, 19 choices in all. That means that the actual p-value is much higher than the lowest individual p-value we found — it’s just too easy to get results that look “significant” when you don’t take into account that you gave yourself many chances. The conclusion is that not only is there a lack of valid evidence of a change in trend, it’s nowhere near even remotely being close. Taking that “you gave yourself multiple chances” into account is, in fact, one of the strengths of change point analysis.

I repeat: not only is there a lack of valid evidence of a slowdown, it’s nowhere near even remotely being close. And that goes for each and every one of the 8 data sets tested.

A hottest-on-record for 2014 will dampen the enthusiasm of those who rely on “No global warming since [insert start time here] !!!” Yet, in my opinion, this never was a real issue because there never was valid evidence, even of a slowdown, let alone a “pause” or “hiatus.”

Based on the best estimate of the present trend, using the data from NASA GISS (as used in Rahmstorf’s post), this is what we can expect to see in upcoming years:

Giss2

Of course there will still be fluctuations, as there always have been. But if future temperature follows the path which really is indicated by correct statistical analysis, then yes, Earth’s temperature is about to soar.

Does the data prove there’s been no slowdown? Of course not, that’s simply impossible to do. But the actual evidence, when subjected to rigorous statistical analysis, doesn’t pass muster. Not even close. Those who insist there definitely has been a “pause” or “hiatus” in temperature increase (which seems to include all of those who deny the danger from man-made climate change) either don’t really know what they’re doing, or — far worse — they do know what they’re doing but persist in making claims despite utter lack of evidence.

I will predict, however, with extreme confidence, that in spite of the lack of valid evidence of any change in the trend, and even if we face rapid and extreme warming in the near future, there’ll be no “pause” or even slowdown in faulty claims about it from the usual suspects.

Solid Treadgold, easy action (NZ still warming fast) Gareth Renowden Dec 03

Join the conversation at Hot Topic

It’s time to return to the delusions harboured by New Zealand’s little coterie of climate cranks about the NZ temperature record. Readers may recall that — somehow — the men who lost a court case against NIWA and then folded the charitable trust they’d used to bring the case in order to avoid paying costs, managed to get their “reconstruction” of the NZ temperature record through peer review and into the scientific literature. To no-one’s surprise, they found that warming in NZ was only one third of that found by NIWA and a generation of NZ climatologists. To do that, they had to torture the data beyond endurance, as I showed at the time.

Equally unsurprising is that Richard Treadgold, prime mover of the whole fiasco, felt moved to respond in a number of typically prolix posts at his blog. His first, What Mullan actually says, purports to lay out the disputed points:

…I think these are the debating points he’s trying to make, lined up with the passages in which he makes them.

One small problem. This is not a debate. The facts are what the facts are, just as the temperature data is what it is. No amount of handwaving — or appeals to judicial authority — can change the facts of this matter. What can change is the interpretation placed on those facts, and that’s where Treadgold et al went wrong on day one.

In 2010 they decided — and explicitly told the world — that NZ’s climate scientists had been cooking the books. Everything they’ve done since has been a part of building a false narrative, a silly superstructure of misinterpretation and misdirection clumsily bolted together, designed to fool anyone sympathetic to their position. The new paper, by de Freitas, Dedekind & Brill 2014 (dFDB 2014) is just the latest effort to prop up that tottering edifice.

I have no intention of wasting time by playing along with Treadgold et al’s narrative. There are so many misdirections and misunderstandings on display in his sequence of posts that it would take a magnum opus to deal with them all. If I thought that by doing that I might change their minds — win them over to the world of climate rationality — then I would be happy to do it, but Treadgold et al are not what I would describe as rational actors. They admit no facts that are inconvenient to their world view, and show no sign of educability on climate science.

I will confine my response to a few simple points. In his “debating points” post, Treadgold’s point 8 is:

The de Freitas et al. (2014) paper should have discussed the relevant literature, including Mullan (2012).

The response (one presumes from Dedekind) is:

Mullan (2012) is not relevant literature.

I fell off my chair with laughter on reading that bald statement. A paper that explicitly deals with the statistical techniques described in the paper dFDB 2014 claims to base its reconstruction on, as applied to the temperature data dFDB 2014 uses, is somehow “not relevant”!

Let’s be blunt. Any peer-reviewed paper discussing the NZ temperature record should refer to all the recent published literature on NZ temperatures. We’re not talking about a field so crowded with publications that some selection might be necessary. Even more importantly, because Mullan (2012) explicitly points out the correct application of the techniques that dFDB claim to apply, they really had no option but to deal with that in their paper — at least, if they wanted to be taken seriously.

That dFDB 2014 did not even cite Mullan (2012) tells us two things: that the peer reviewers were not familiar with the local literature or they would have insisted the authors address the points raised by Brett Mullan’s paper, and that dFDB were keen to avoid dealing with inconvenient arguments.

Treadgold’s point 4 is:

In compiling Mullan et al. (2010) minimum/maximum data were looked at as well as the mean data used for the publication. These calculations were supplied to BOM.

This misses my point, even though he quotes my post above his summary. If you are going to insist that you will only adjust series if there is a statistically significant difference between sites, then you have to consider the significance of maximum and minimum temperature changes, not just look at the mean. Dedekind tries to hand wave his way around this crucial point:

Min/max records are useful on occasion, but it is the mean that is adjusted up or down and therefore it is the effect on the mean that is of interest to readers. This is why all 170 pages of M10 discuss adjustments to the mean data and only mention min/max data in passing (in relation to Albert Park station).

It is of course possible to prepare a full adjusted minimum or maximum chart along with the adjusted mean temperature chart, but our purpose in the paper was to prepare a mean temperature reanalysis.

A very telling comment. Their “purpose” was not to look at the data — all the data — and see if adjustments were necessary. They were not interested in trying different approaches to test the sensitivity of their approach — something any real scientist would do, and which was explicitly a part of the Rhoades and Salinger method as described in their 1992 paper.

Again, let’s be blunt. If you are going to use statistical significance as your break point for applying an adjustment, then you have to consider maximum and minimum temperatures, not just look at the mean, or you will exclude adjustments that should be made. Surely that wasn’t what they were aiming for?

Treadgold’s point 3:

All of Jim Salinger’s original calculations for the 1992 version were made available during discovery in the High Court proceedings.

His reply (presumably from Barry Brill) is a classic of its kind:

NIWA’s discovery process was a classic example of the “blizzard of documents” trick. Barry Brill, NZ Climate Science Coalition chairman and solicitor for the NZCSET, was led into a mid-size room at NIWA’s Wellington premises where climate data spreadsheets were stacked 2-3 cartons deep around all the walls, to a height of about 5 feet. However, he found some cartons marked “Salinger” which he was told had been sitting in Jim Salinger’s office for untold years.

He finally came across one that seemed to relate to the MetService work. It was a total mess. There was no way in the world anybody could have found data relating to the seven stations, let alone identified the adjustments or the calculation techniques. The only reference to adjustments were updates done by Maunder and Finkelstein. The lack of adjustment calculations is unsurprising. Salinger92 says they “set the computers rolling” rather than do them manually.

Presumably Brill was unable to locate the manila folders clearly labelled with the station names — one or more folder for each of the 24 stations homogenised in Salinger et al (1992). If he had opened those folders, he would have discovered computer printout headed up “Program Adjust”, with site cross-correlations, adjustments, standard errors, and phrases like: “12 months used before and after each change”. Then, next page: “24 months used before and after each change”, and on the next page: “48 months used before and after each change”. Perhaps Brill, a lawyer and former politician with no apparent interest in climate science until taking over the chairmanship of the NZ Climate “Science” Coalition, having called NIWA scientists incompetent and dishonest, found it difficult to ask for their assistance in interpreting the information there for him to examine.

Whatever happened in that room at NIWA, it is clear that Brill failed to inform himself and his clients about what was really in those boxes piled so deep. Had he done so, it would have been clear that the narrative they had constructed was untenable when tested against the facts — something the judge in their failed court case was able to spot. Worse, it makes it clear that the central contention of dFDB 2014 — that theirs is the first application of the Rhoades and Salinger techniques to the long term NZ temperature record — is a straightforward falsehood.

There is more — much more — that I could write about dFDB 2014 and the pathetic attempts by Treadgold, Dedekind and Brill to defend their actions and their shoddy paper, but as I said earlier, life really is too short to enter their alternate universe and deal with it on its own terms — especially when that universe is sorely lacking in entertainment or intellectual stimulation. Nevertheless, I suspect dFDB 2014 will get a further response in due course where it belongs — in the peer-reviewed literature. That will put the matter to rest in the real world, but in the tough little epistemic bubble inhabited by Treadgold, Dedekind, de Freitas and Brill, there will be a wailing and moaning and gnashing of teeth — but very little else will change.

[T Rex]

National Business Review: last bastion of climate denial in NZ pushes de Freitas tosh Gareth Renowden Nov 18

Join the conversation at Hot Topic

The National Business Review — New Zealand’s biggest-selling business weekly — provides a happy media home for climate deniers of all stripes. Columnists like former ACT Party leader Rodney Hide and right wing spin doctor Matthew Hooton1 are given free rein to rant and rave about climate issues, but occasionally editor Nevil Gibson offers its august platform to others so that they can spout fatuous piffle. Last week’s issue featured an opinion column by Chris de Freitas, in which he waxes lyrical about his recent paper on the NZ temperature record — the shonky one that claims to find warming to be only one third of what real experts calculate.

The NBR hides most of its material behind a paywall, so I can’t link directly to the text — but the less scrupulous chaps at the NZ Climate “Science” Coalition2 are happy to host a pdf lifted from the NBR site.

As you might expect, de Freitas doesn’t restrict himself to narrow concepts of truth and factual accuracy. He mentions the cranks’ court case…

The High Court ruled against the trust and ordered it to repay court costs.

… but neglects to point out that the trust has since failed to pay those costs. It has of course been put into receivership, thus allowing the trustees to escape the $90,000-worth of financial consequences of losing their crackpot case.

de Freitas also misrepresents the membership of the trust.

The trust was suspected of hosting global warming sceptics, which was clearly not the case, as the group was not asserting climate warming does not exist. Rather it represented the view of those who are sceptical of alarmist claims that dangerous human-caused global warming is taking place.

The trustees were Bryan Leyland, Terry Dunleavy and Doug Edmeades, with Barry Brill acting as their lawyer. Leyland, Dunleavy and Brill are men with long track records as “global warming sceptics” — not least Leyland, who is on record predicting imminent global cooling.

The rest of de Freitas’s op-ed repeats the misdirections that can be found in the text of his paper, mostly dealt with in my first post on the matter a couple of weeks ago, but there are two I can’t let pass:

The newly published work aimed to apply the method set out by Rhoades and Salinger exactly as they describe, without adjusting it in any way.

dFDB 2014 chooses to interpret the methods suggested by Rhoades and Salinger in a very particular way — one that has the effect of reducing the apparent warming trend. If those methods are properly applied, as in Mullan 2012, the warming reappears3.

de Freitas also attempts to justify the whole farrago:

National temperature trends are widely used for a large number of societal design and planning purposes and it is important that they should be as reliable as modern methods allow.

This is transparent nonsense. Historical temperature trends are interesting, but they play no useful part in future planning. To plan in the face of rapid climate change, we need good regional projections for temperature changes, sea level rise and increases in weather extremes. Those will come from climate models, not temperature records.

de Freitas’s paper is nothing more than a political exercise — a part of the climate cranks long running campaign against NIWA. It’s dressed up as an academic paper — but like the Emperor’s new clothes, the finery is only visible to the cranks themselves.

The NBR, meanwhile, confirms its position as the last bastion of climate denial opinion. As I’ve said before, it could be argued that the business community gets the journalism it deserves. It would appear New Zealand’s business community continues to be in deep, deep trouble.

  1. Hooton’s last column on climate matters appeared two weeks ago, and managed to be a spectacular home goal. But then he’s no stranger to those.
  2. Let’s not forget that they are quite happy to register a charitable trust to bring a court case against NIWA, and then fold it so that the trustees can escape the financial consequences of their actions, so the fact that they are happy to disrespect the NBR’s paywall should come as no surprise.
  3. There will be more on this in future posts at HT on the dFDB 2014 paper and the desperate attempts by the authors to justify their conclusions.

Danger Dedekind! Heartbreak Ahead (still wrong, still digging, NZ still warming fast) Gareth Renowden Nov 05

Join the conversation at Hot Topic

Over last weekend, my post criticising the new paper by Chris de Freitas, Manfred “Bob” Dedekind and Barry Brill that claims warming in New Zealand’s temperature records is only one third of that calculated by the National Institute of Water and Atmospheric Research (NIWA) attracted a flurry of attempted ripostes at Richard Treadgold’s Climate Conversation blog. One — by Bob Dedekind — sets out to be a rebuttal of my original post. Sadly for Bob and his co-authors, he has only managed to dig himself into an even deeper hole.

For the sake of the record, therefore, I have taken the time and trouble to deal with each of his points in detail. The results of my researches do not make pretty reading for De Freitas, Dedekind, Brill, or the editorial team, reviewers and publishers of Environmental Modelling and Assessment.

Pal review

Dedekind kicks off his attempt to deal with my criticisms by repeating the silly claim — made on the basis of a very selective parsing of some emails stolen from the Climatic Research Unit at the University of East Anglia in 2009 — that climate scientists had colluded to get an innocent Chris de Freitas fired from his position as an editor at Climate Research in 2003.

Unfortunately for Dedekind, the truth of the matter — extensively documented by John Mashey in his 2011 Pal Review document — is that de Freitas spent years abusing his position at the journal by ushering poor papers by his climate sceptic mates, notably Patrick Michaels, through to publication by subjecting them to weak or inadequate peer review. CdF’s behaviour eventually led to a mass resignation by other editors, and ultimately his own resignation. Here are the main points uncovered by Mashey’s diligent research:

  • From 1990 to 1996, Climate Research published no papers by any of the following sceptic “pals”:

    Sallie Baliunas, Robert Balling, John Christy, Robert Davis, David Douglass, Vincent Gray, Sherwood Idso, PJ Knappenberger, Ross McKitrick, Pat Michaels, Eric Posmentier, Arthur Robinson, Willie Soon, and Gerd-Rainer Weber.

  • de Freitas became an editor at CR in 1997 and then accepted 14 papers in the period up to 2003 from authors with whom he had close ties via US far right lobby groups and climate denial organisations.
  • Papers from the “pals” accounted for half of his editorial workload.
  • de Freitas acted as editor on seven papers by Patrick Michaels, half of Michaels’ publication record over the period. Mashey describes Michaels as “king of the pals”.
  • After de Freitas resigned his editorial role in 2003, publications from the pals stopped appearing in Climate Research.

Given de Freitas’ track record, it is unsurprising that I queried the peer review process at Environmental Modelling and Assessment. Dedekind may choose to live in a parallel universe where white is in fact black, but the rest of us will accept the colours we see at face value.

Source of 7SS

One of the straightforward falsehoods in dFDB 2014 that I pointed out in my original post is this, from the abstract:

Current New Zealand century-long climatology based on 1981 methods produces a trend of 0.91 °C per century. Our analysis, which uses updated measurement techniques and corrects for shelter-contaminated data, produces a trend of 0.28 °C per century.

Dedekind fulminates:

Suffice it to say that there is zero evidence to show that the pre-2010 7SS was ever based on a correct application of RS93, apart from the assertions of some at NIWA.

Let me pose a question. What does Dedekind think Rhoades and Salinger were doing in their 1993 paper? Indulging in a purely theoretical exercise? In fact, they developed their techniques by working on what became the Seven Station Series (7SS), and from 1992 onwards the 7SS was compiled using RS93 methods properly applied.

At least one of the authors of dFDB 2014 should be aware of that simple fact. During the discovery process before the High Court proceedings, Barry Brill and Vincent Gray examined a set of storage boxes at NIWA — dubbed the “Salinger recall storage boxes” — that contained (amongst other things) all of Jim Salinger’s original calculations for the 1992 reworking of the 7SS.

Perhaps Brill and Gray didn’t look at Salinger’s calculations, or if they did, didn’t realise what they showed.

Two other critical references that prove that between 1992 and 2009 the 7SS was based on RS93 properly applied, are given below in the section on “Periods for comparison”.

Ignoring NIWA’s work

Here Dedekind goes completely off the rails:

Difficult to untangle the confusion apparent on this one. Firstly, the current 7SS uses the old technique, based on Salinger’s 1981 thesis. We applied a new technique (RS93) to it for the first time.

As I’ve just shown, that simply isn’t true, and Dedekind and his co-authors should be aware of that fact because they were given access to the “Salinger recall storage boxes” and should have read and understood the papers referring to the RS93 method’s application to the 7SS post 1992.

Further proof that dFDB 2014’s authors should have known that the latest 7SS does not use “old” techniques comes from the “Technical Notes” behind each station report prepared by NIWA’s scientists. These are not secret, but they are very technical and NIWA has judged them not suitable for putting on its website — but they were all supplied to Barry Brill in July 20111. The Technical Notes are basically just tables of intermediate calculations with very little contextual explanation, but they show without any doubt that:

  • Shifts to maximum and minimum temperatures were calculated by NIWA for the 2010 Review;
  • The statistical significance of all shifts was calculated too. The significance tests were done relative to each comparison (reference) site, rather than evaluating an overall significance level after combining sites as RS93 did.

The Technical Notes were also supplied to the Australian Bureau of Meteorology climate team in 2010 as part of the peer review process and BOM’s scientists would have had no trouble understanding them. The same may not be true for the authors of dFDB 2014.

Dedekind should, therefore, be well aware that NIWA did not use “old” techniques for the new 7SS, and that they calculated adjustments for maximum and minimum temperatures as well as mean temperatures. If Dedekind has not seen these Technical Notes, then he should ask his co-author Barry Brill why these inconvenient truths were withheld from him.

Workings or SI

I shall bow to the views of Steve McIntyre (yes, that Steve) at Bishop Hill2 on dFDB 2014’s lacklustre support for anyone wishing to reproduce their results:

I strongly recommend that the authors provide turnkey code showing their results.

[…]

Some readers, if not most readers, are only semi-interested in the controversy, but insufficiently interested to try to code the results and figure out how to access the data from NIWA. The authors should place the NIWA versions as used in their own FTP location and provide the code by which they obtained their results. The advantage of placing the code online is that interested readers can see exactly what was done without having to parse and interpret the methodology in the article – though clear methodology is equally important in seeing what was done.

Nor is it a sufficient reply for the authors to complain about their own prior mistreatment by NIWA. Most of the climate community will be sympathetic to NIWA and unsympathetic to the authors. So they need to go the extra mile.

Quite so. Extraordinary claims — and lets be clear, dFDB 2014’s assertion that warming in NZ is one third of that previously calculated by experts is an extraordinary claim — require extraordinary proof.

Periods for comparison

Dedekind makes the following statements:

Any assertion that makes the claim that RS93 does not use one or two year periods is false. Any assertion that RS93 uses four year periods is false.

Of course, it’s more than likely that Gareth’s vision is somewhat blurry on this point. Perhaps he is confused whether it’s two years before and after a change or four years in total? Who knows? But if he wants to wriggle out via that tunnel, then he should be aware that he would be confirming the two-year approach.

As for the claim that no professional working in the field would use a shorter period, then is Gareth now claiming that Dr Jim Salinger (the co-author of RS93) is not a professional, since he clearly uses it in section 2.4 of RS93? What about Dr David Rhoades? Should we write and tell them that?

Just to be clear, when I said in the original post that the use of one or two year periods is not adequate, I was using the RS93 terminology of k=1 and k=2; that is, k=2 means 2 years before and after a site change (so 4 years in total, but a 2-year difference series which is tested for significance against another 2-year difference series).

Dedekind claims that NIWA never considered k=4. He is wrong, and should know he is wrong, because he has certainly had sight of the following documents:

  • Page 3 in the 1992 NZ Met Service Salinger et al report (single page scan here). The final paragraph clearly states k=2 and k=4 were used. The full paper (pdf here) was available to the NZCSET, but was not amongst the “exhibits” supplied to support their evidence to the High Court. One wonders why not…?
  • Top of page 1508 in Peterson et al 1998: “Homogeneity adjustments of in situ atmospheric climate data: a review”, International J. Climatology, 18: 1493-1517 (pdf here). Clearly states k=1, 2 and 4 were considered. The paper is cited in dFDB 2014. Perhaps the authors didn’t read it.

Direct evidence that calculations based on k=4 were made is also in the “Salinger recall storage boxes” inspected by Brill and Gray.

Minimum and maximum temperatures

As I pointed out in my original post, dFDB 2014’s failure to consider maximum and minimum temperature adjustments is the paper’s most critical flaw. Dedekind — as is becoming all too clear — is simply wrong when he states:

If this is the most critical flaw in our analysis, then why, in NIWA’s Review of the 7SS, did they not do this? Why did they use the mean, as we did? We followed their lead, after all.

By the way, nothing in anything we’ve done precludes NIWA doing their own RS93 analysis. Why have they not done this yet?

As I’ve already shown above Dedekind should be aware that NIWA did consider max and min temperatures — which is essential if you are only going to apply adjustments if they achieve statistical significance. The evidence is there in the Technical Notes supplied to his co-author Barry Brill two years before dFDB 2014 was submitted to EMA. It’s even in the 7SS Review document NIWA produced explaining the process they used to create the latest 7SS. The Review may emphasise the mean temperature shifts but NIWA obviously had to have calculated the max and min shifts for the Review to mention them at all. Mullan (2012) also considers max and min temperatures when applying RS93, and shows why it is important to do so.

Missing data

Dedekind takes issue with my comments on his infilling of missing temperature data for May 1920 in Masterton:

We use the average anomaly from surrounding reference sites to calculate our missing anomaly. So if Gareth wants to criticise our paper’s technique, he criticises NIWA at the same time.

Estimating anomalies is certainly the correct approach in place of using climatology. But it doesn’t appear Dedekind has done this for Masterton in dFDB 2014. Table 3 in the paper shows no adjustment made for the 1920 site move, but if you apply RS93 k=2 — their preferred method — this would change to -0.3ºC and have to be applied because it meets their statistical significance test. Unfortunately this would lead to a doubling of the current NZCSC trend for Masterton and therefore might not be ideologically acceptable.

The 11SS

Dedekind tries hand wave away the 11SS as having been “thoroughly debunked elsewhere”, but doesn’t link to any debunking. The fact is that the raw station data from rural sites with long records that require no adjustments show strong warming. In other words, the warming seen in the 7SS is not an artefact of site changes or urban warming. That is an important matter, and should have been addressed in dFDB 2014.

Mullan 2012

In my original post, I noted that Brett Mullan’s 2012 paper Applying the Rhoades and Salinger Method to New Zealand’s “Seven Stations” Temperature series (Weather & Climate, 32(1), 24-38) deals with the correct application of the methodology described in Rhoades and Salinger’s 1993 paper. It is not cited in dFDB 2014 — itself a sign of shoddy scholarship in a paper claiming to make the first use of that methodology with respect to the 7SS. In his attempted rebuttal to my post Dedekind makes this odd statement:

“Mullan (2012) is far from a refutation of RS93.”

Well, no, since it is entirely about the proper application of Rhoades and Salinger’s methodology — but it is a direct problem for what dFDB 2014 calls RS93 — a misapplication of that methodology.

At the very least, dFDB 2014 should have addressed the existence of Mullan’s paper, and explained why the application of RS93 in that paper is not preferable to their interpretation of it. Making no reference to the paper is a sign of either not knowing the basic literature of the field in which you are attempting to publish (one of academe’s greatest sins), or it’s a sign of trying to avoid uncomfortable issues. In either case, it is a clear example of how the peer review process at EMA failed. Knowledgeable reviewers would have insisted that the authors address the issues raised in Mullan 2012.

Sea surface temperatures (SST)

Dedekind makes much of the fact that the paper does refer to one paper on SSTs around New Zealand — but skips over the essential point: that the SST evidence confirms that warming is occurring faster than they calculate. A hand wave from the authors to “there is low confidence in the data in the crucial pre-1949 period” is hardly a serious argument — especially given the strong warming shown in the raw station data, and corroborating warming seen on offshore islands and in the loss of ice in the Southern Alps.

Parting shot

Dedekind closes with a little snipe at me for pointing out that he had no publication record. Perhaps I should have added “relevant” or “in the field” to the sentence in my original post, but in making an appraisal of his expertise I was greatly assisted by Justice Venning’s judgement on the matter in NIWA v Cranks:

Mr Dedekind’s general expertise in basic statistical techniques does not extend to any particular specialised experience or qualifications in the specific field of applying statistical techniques in the field of climate science. To that extent, where Mr Dedekind purports to comment or give opinions as to NIWA’s application of statistical techniques in those fields, his evidence is of little assistance to the Court.

Dedekind and Treadgold’s reaction to my criticism of dFDB 2014 — and their whole approach to NIWA and the NZ temperature record — demonstrates just how divorced from reality the climate crank position has become over the five years of their attack on NIWA. Their whole campaign only makes sense in a strange world where New Zealand’s climate scientists have been conspiring to create the impression of warming where none exists. Remember Treadgold’s impassioned bleat when he launched their effort in November 2009?

We have discovered that the warming in New Zealand over the past 156 years was indeed man-made, but it had nothing to do with emissions of CO2—it was created by man-made adjustments of the temperature. It’s a disgrace.

Now that dFDB 2014 has been published, and the NZCSC’s partial and political misapplication of climate statistics has been revealed, the enormous mismatch between the little fantasy world they’ve lived in for the last five years and the harsh reality of a world that’s warming fast has become all too obvious. Such is the nature of cognitive dissonance, however, that we cannot expect reason to prevail in their camp. The deluded will continue in their delusion, and continue to try to twist the world to match their own expectations. And they will continue to fail, miserably.

[The Marvelettes, Danger! Heartbreak Dead Ahead.]

  1. Hint: If anyone wants copies of these Technical Notes, all they have to do is ask. If you want them quickly, ask a NIWA climate scientist, and don’t mention the Official Information Act. I asked, and as an example you can download the Notes for the Dunedin adjustments here [File updated 9-30am, 6/11 with improved formatting.]. If you don’t mind waiting, then ask for them under the OIA — the request will go straight to the lawyers (it’s the legal requirement for Crown Research Institutes).
  2. Comment on Nov 2, 2014 at 12:58 PM.

TVNZ pushes Leyland’s climate lies Gareth Renowden Nov 04

Join the conversation at Hot Topic

In an appalling lapse of editorial judgement, TVNZ has given notorious Climate “Science” Coalition propagandist Bryan Leyland four minutes of airtime this morning [TVNZ page removed: but available here.] to rubbish the work of the IPCC. Yes, that’s right, the nation’s public broadcaster presented a man way out on the crank fringe who has made a late-life career out climate denial, against one of the largest scientific undertakings of all time — the IPCC’s Fifth Assessment Report. The IPCC, lest we forget, warned yesterday that world faces “severe, pervasive and irreversible” damage from climate change unless we cut emissions steeply.

Leyland was allowed to lie about about computer models and modellers, present a shonky graph, claim that increasing carbon dioxide in the atmosphere was a “huge benefit” to agriculture, and completely misrepresent the scientific consensus on the reality of warming. The presenter, Rawdon Christie, did try a little scripted pushback early in the piece, but was woefully underprepared to deal with a Leyland obviously gleeful at his opportunity to spout nonsense to the nation.

Here a list of Leyland’s lies, roughly transcribed from the video:

“Everything’s based on computer models – they’re programmed to show warming”

No they’re not. One of the oldest climate lies on the block, and Leyland uses it shamelessly. Worse, he’s allowed to get away with it by a woefully underprepared presenter.

Models predicted warming and it hasn’t happened [with graphic1]

Warming continues: ice melts, sea levels rise and oceans warm

No indications of rate increase in sea level rise

Sea level rise has accelerated, and is expected to accelerate further as warming continues and ice sheets disintegrate.

Computer modellers are a small group — everyone else just goes along with them.

Absolute nonsense. This is a childish and overtly conspiracist misrepresentation of reality.

We’re entering a cooling period.

Another piece of wild nonsense from Leyland, betraying his parlous relationship with reality, and allowed to pass unchallenged by the presenter.

Increasing CO2 has been a huge benefit to plant growth — “not doing us any harm”

More completely made-up nonsense, allowed to pass unchallenged by Christie.

None of this is unexpected from Leyland. He has a long track record of persuading the more gullible NZ media to give him a platform to mislead, misrepresent and play fast and loose with the facts. TVNZ must have been aware of his notoriety, which makes their decision to present him on screen as “a renewable energy expert” grossly misleading and very likely a breach of broadcasting standards2.

But the biggest editorial lapse of all was the decision to put him on the show at all. Leyland is a lonely man out on the crank fringes of climate denial. To suggest that he has any sort of valid view on the reality of climate change — to set him up against the work of thousands of scientists around the world and the entire NZ scientific community — was outrageous. Climate change is far too serious an issue for the planet for a responsible broadcaster to play silly false balance games. They must broadcast an immediate correction and apology, and in future treat the issue with the seriousness it deserves.

[Update 5pm: It appears TVNZ have pulled the video of Leyland’s interview and the accompanying news story from their site in response to the many formal and informal complaints they have received. However the full interview can be seen (for the time being, at least) on Youtube. And the TVNZ News Facebook post about Leyland’s interview is still there.]

  1. Leyland’s shonky graph:

    TVNZLeyland

    It appears to be a thinly-disguised and uncredited reworking of a graph that first appeared in the Wall Street Journal in February of this year, accompanying an op-ed piece by John Christy — itself a tidying up of a long-debunked graph created by Roy Spencer.

  2. Should you wish to make a complaint against the programme, you may do so here.

Network-wide options by YD - Freelance Wordpress Developer